כביש 6 קטע 7
תקציר
מסמך ההשלמות לפרקים א-ב לתסקיר מוגש בזאת בהתאם להערות שנתקבלו לתסקיר מהמשרד להגנת הסביבה במכתבו מ 16.9.2008, ובהמשך לנושאים שנדונו בוועדה המשותפת לתחבורה יבשתית ביום 15.9.2008. מספור הסעיפים המובאים במסמך ההשלמות תואם את סעיפי התסקיר והנחיותיו.
רקע
פרקים א, ב לתסקיר ההשפעה על הסביבה הוגשו בחודש מאי 2008 במסגרת תמ"א 31 א/ 7 "קטע יוקנעם – מחלף העמקים". קטע התכנית קוצר מסיבות תכנוניות והתכנון נמשך כיום מיוקנעם עד לתל קשיש.
התכנית המוצעת מייעדת הארכת מסדרון תחבורתי ראשי המחבר בין הגליל למרכז הארץ. הארכת כביש 6 דרך כביש 70 מסיומו הצפוני הנוכחי ופיצולו לשתי שלוחות, לכיוון צפון מערב ולכוון צפון מזרח, ע"מ לאפשר מעקף של מטרופולין חיפה והמשך נסיעה נטולת עיכובים לפריפריה הצפונית.
התסקיר נערך ע"ס הנחיות לפרקים א – ב שאושרו ע"י המועצה הארצית בישיבתה מספר 467 בתאריך 6/12/2005 .
ההנחיות מבטאת הצורך מחד בבדיקת הייתכנות הבסיסית של המיזם ומאידך זיהוי החלופה המיטבית למימושו.
לתוואי הנוכחי המוצע הוצעו משך שני העשורים האחרונים מספר רב של חלופות שנבדקו ונפסלו, העיקריות שבהן הנן:
- כביש 6 חוצה את יוקנעם במנהרה או בגשר עילי פתוח מעל היישוב.
- חלופות מחלף יוקנעם לחיבורים שונים בין היישוב לאז"ת אוסם.
- חלופות מיקום למחלף תל קשיש באזור פשט הקישון בתצורות מחלף וצריכת שטח שונות.
- חלופות לתוואי מנהרת "עוקף סולתם" וכביש פתוח בשולי הכרמל בכללן.
עפ"י הנגזר מהנחיית הועדה המשותפת לתחבורה יבשתית בישיבתה מיום 29/3/06 נבחנו בתסקיר שהוגש מרכיבי הדרך הבאים:
- קטע כביש 6 אחוד עם כביש 70 בקטע ממחלף עין תות ועד מחלף יוקנעם
- מחלף יוקנעם המחבר בין העיר יוקנעם לאז"ת ומאפשר ירידה ועלייה לכביש 6
- מחלפון התשבי לחיבור כביש 66 עם מחלף תל קשיש וכביש 722/77
- קטע מנהרה כפולה באורך כ 1700 מטר בשולי פארק הכרמל
- מחלף לתל קשיש
בעקבות ההערות לפרקים א – ב לתסקיר ודרישת השלמות נבחנו החלופות הבאות:
במרחב תל קשיש
- חלופה שמרכז המסה שלה מזרחית לכביש 70 לעומת חלופה מערבית
- חלופת כביש 6 גבוה / נמוך במחלף תל קשיש (עיקרה נמסר בתסקיר המקורי)
- חלופות מיקום ותצורת פורטל צפוני למנהרות
- חלופות פנייה" לולאה" /" ישירה" מצפון מערב לדרום מזרח
ביתרת התכנית
- הערכת צורך, תצורה ומנח של ישויות עיקריות נוספות בתכנית – מחלף יוקנעם, מחלפון התשבי.
עיקרי הערכת החלופות במסמך ההשלמות
במסמך ההשלמות לפרקים א – ב לתסקיר נדונה חלופה "מזרחית לכביש 70" לעומת חלופה "מערבית לכביש 70" במרחב תל קשיש.
בכל פרמטר סביבתי (להבדיל מהנדסי) עדיפה החלופה המערבית – צריכת שטחים, נצפות ונוף,מחזור תשתית קיימת, פגיעה בשטחים פתוחים ובערכי טבע, חדירה לפארק הכרמל ועוד. שני משתנים בלבד מטיבים עם המזרחית – מיטביות הנדסית ותנועתית במחלף תל קשיש וצריכת שטח מצומצמת יחסית במחלף יוקנעם.
אלא שלא ניתן לאמץ ולהעביר גרסת מחלף יוקנעם מהחלופה המזרחית למערבית בגלל שהמחלף אינו מאפשר מנהור בפארק הכרמל במרחק קצר ממנו בניגוד למחלף המוצע בחלופה המערבית.
חלופת מחלף תל קשיש כשכביש 6 גבוה ביחס לחלופת כביש 6 נמוך לעומת הרמפות חוזרת וזוכה להעדפה נופית ברורה, לנוחות נסיעה, להפחתת חציבות בפורטל צפוני ולמיטביות כללית יתרה.
בכל חלופות מחלף תל קשיש – מוגדר שטח פשט ההצפה של הקישון כאזור לגישור, ללא סוללות. מוערך כי אין משמעות ניקוזית לאגני הניקוז הקטנים שייוצרו בין הרמפות השונות שלא בפשט ההצפה.
בחלופות מיקום הפורטלים נדונו הפורטל הצפוני, היות שבדרומי זוית הכניסה אינה מחייבת חציבות ארוכות. נמצא כי מיקום הפורטל הצפוני אינו גמיש, מועדפת גישת כביש 6 גבוה בשיפוע מוגבר על מנת לקיים חציבות קצרות ונמוכות יחסית בגישה לפורטל.
בהשוואת חלופות פניה במחלף תל קשיש מצפון מערב מכיוון חיפה לצפון מזרח לכיוון הגליל נמצא כי לחלופת הפניה הישירה יתרונות בצריכת קרקע, בנוחות נהיגה ובמיטביות תנועתית.
לעומת זאת לפנייה הישירה חסרון נופי בולט בעליה לגובה מעל לזרוע מחלף תל קשיש לכיוון צפון מזרח וכן בהכנסה של רמפה נוספת לאזור פשט הקישון.
לחלופת הלולאה לפנייה זו יתרון נופי מובהק אך חסרון בצריכת קרקע – מומלץ להשאיר החלטה זו לשלבי התכנון הבאים – ייתכן שיתווסף עוד מידע באשר לייתכנות תת חלופות אלו.
עיקרי הבדיקות והממצאים שעלו מהתסקיר המקורי:
רעש – המצב הקיים נבדק ביחס לשכונות מגורים דרום מערביות ביוקנעם הסמוכות למחלף יוקנעם ולעליה לפורטלים הדרומיים. עוצמות הרעש במצב הקיים עומדות ברובן במפלסי הקריטריון. בקטע הדרומי הסמוך למגורים התכנית מציעה תוואי אחד. שימושי הקרקע הרגישים רחוקים מספיק מקטע התכנית הצפוני. החלופות אינן שונות זו מזו ביחס לרעש. נושאי חיזוי ותכנון מפורט לרעש יוכנו בפרקים ג – ה לתסקיר.
פגיעה אפשרית בנחלים ומקורות מים – לא אותרה כל פגיעה ישירה כזו ע"י רכיבי התכנית, השטח הרגיש מבחינה זו הנו פשט הקישון. באזור זה זרוע המחלף לכיוון צפון מזרח לכיוון כביש 722/77 מתוכננת ע"ג ויאדוקט לכל רוחב פשט הקישון ע"מ לאפשר זרימות ומעבר בע"ח. המנהרה צפויה להכרות בעומק שאינו "טבול" במפלס מי תהום. שטח התכנית חודר לארבעה רדיוסי מגן של קידוחים במרחב. אלו נחדרים במצב הקיים בהווה ע"י ישויות רבות, לא נראה קשר ניקוזי ישיר בין מיקום הקידוחים לבין מיסעת הכביש.
צריכת שטח – צרכן השטח העיקרי, מחלף תל קשיש מצוי בגרסתו המצומצמת ביחס לחלופות העבר – כ 460 דונם. דרך השירות ממחלף אליקים לאז"ת אוסם (שהומלץ לא לממשה !) תצרוך כ- 105 דונם.
שטחים פתוחים וערכי טבע – .השטחים העשירים ביותר במינים מוגנים או נדירים הינם נחל קישון והשטחים המיוערים. המסדרון האקולוגי הקריטי יותר – הקישון, לא יפגע כלל.
הכביש המוצע,כמו כביש 70 הקיים, ניצב למסדרון אקולוגי חשוב אך פגוע המחבר בין גוש אלונים – שפרעם בצפון מזרח לבין הכרמל במערב ורמת מנשה בדרום. בקטע בו תעבור המנהרה ישמר רצף השטח הפתוח, מצפון לפורטלים הצפוניים עלול להיווצר קיטוע מסוים של המסדרון האקולוגי הפגוע כבר בהווה. כיום יש מספר מעבירי מים ומעברים חקלאיים המאפשרים קישוריות מסוימת לבעלי חיים בין שני עברי כביש 70. בשלבי התכנון הבאים יש לבחון אמצעים למניעת החמרה בתפקוד המסדרון האקולוגי ומעברים לבע"ח בכלל זה.
שימושי וייעודי קרקע – לשטח התכנית המיועד "חודר" פעמיים צינור תזקיקים קיים של תש"נ, שביל טיולים מכיוון המוחרקה. ברמה התכנונית מסומנים במתחם התכנית קו חשמל בתמ"א 10 וקו גז טבעי בתמ"א 37. לאורך הקישון בתחום התכנית מתוכנן "שביל נחל" בגדתו הדרומית – היות ומעבר הקישון מתוכנן בויאדוקט, לא צפויה הפרעה. לא נמצא קונפליקט משמעותי בין התכנית לשימושי וייעודי הקרקע.
נוף וחזות – במסגרת התסקיר נעשתה עבודת ניתוח נוף והדמיות רבה מאוד. המושא העיקרי לטיפול הנם מחלף תל קשיש והפורטל הצפוני. מהניתוח הנופי עולה כי באזור הפורטלים – עדיפות חלופת כביש 6 גבוה מובהקת. זאת בגלל החציבות הנמוכות והקצרות באופן משמעותי, חווית הנסיעה בחלופה זו נעימה יותר והשיקום הנופי קל יותר ולכן יהיה מהיר יותר. באזור הבקעה במרכז המסה של מחלף תל קשיש גם עדיפה חלופת כביש 6 גבוה, מכיוון שניתן יהיה בחלופה זו ל"טשטש" את קווי הרמפות השונים ע"י מילוי קרקע אשר ימשיך ויזואלית את העמק – מומלץ לנסות להנמיך ככל האפשר את הרמפות החוצות אזור זה.
לסיכום: מממצאי פרקים א – ב לתסקיר והשלמותיהם כפי שנבחנו עולה ייתכנות לתוואי המוצע והמלצה לאמץ את חלופת התכנית המערבית לכביש 70, חלופת כביש 6 גבוה במחלף תל קשיש, חלופת פורטלים צפונים בחציבות נמוכות וקצרות יחסית והמשך בדיקת הייתכנות ההנדסית של תת חלופת הפנייה הישירה. מימוש דרך השירות בדרום התכנית שנדון בתסקיר המקורי אינו מומלץ כלל ועיקר.
בשלב התכנון הסטטוטורי הבא, בפרקים ג – ה לתסקיר – יפורט חיזוי סביבתי ופתרונות שיוצעו ולהפחתת השפעות התכנית.
תחומי פעילות
תשתיות
מיקום
כביש 6 קטע 7 יוקנעם
שנה
מאי 2008
סטטוס
הסתיים

גלריה
