מסילת רכבת לקריית שמונה

תקציר

  1. מבוא:

מדיניות ממשלת ישראל הינה לקדם מיזמי תשתית לתחבורה לכל אזורי הארץ. במסגרת מדיניות זו מתכננת ומקדמת חברת נתיבי ישראל הקמת קווי רכבת מכרמיאל לקריית שמונה (להלן: התכנית).

 

על מנת לאפשר רצף מסילתי מהגליל העליון, דרך הגליל המערבי למטרופולין חיפה ות"א, התכנית מציעה חיבור מסילתי מהעיר כרמיאל לכוון צפון מזרח עד לקריית שמונה, הקו ישמש להסעת נוסעים ויאפשר פיתוח מערך שינוע מטענים לנמלי חיפה ואשדוד על רשת המסילות. המסילה מתוכננת כמסילת ברזל כפולה המונעת על ידי חשמל באורך כ- 55 ק"מ, תחנות נוסעים, מחלפים והעתקת כבישים בכדי לייצר הפרדות מפלסיות בין המסילה והכבישים הסמוכים אליה, ותשתיות מסילתיות שונות לאורך התוואי.

 

עפ"י גישת מוסד התכנון, תסקיר ההשפעה על הסביבה יוכן בשני שלבים, פרקים א' – ב' ולאחר אישורם ובחירת חלופה מועדפת – יוכנו פרקים ג'- ד' –ה'. הנחיות לעריכת פרקים א-ב לתסקיר התקבלו מהמשרד להגנת הסביבה בתאריך ה-7.10.2019, קדם להנחיות אלו מסמך עקרונות ממתכנן מחוז צפון במרץ 2019.

 

פרק א' סוקר את המצב הקיים לאורך התוואי, ואילו פרק ב' סוקר את החלופות השונות ובסיכומו מבקש היזם את החלטת הועדה המחוזית מחוז צפון לגבי החלופות הבאות:

החלטה מספר

מקטע

חלופה

המלצת היזם

1

מקטע A

מחלף כרמיאל (שד' נשיאי ישראל):

חלופה 1 –  לולאה

חלופה 2 –  יהלום

חלופה 1 – חלופת לולאה (בהתאם לשיקולי תנועה, תח"צ, ושלביות ביצוע).

2

מקטע A

מחלף נחף:

חלופה 2-  לולאה

חלופה 3-  יהלום

חלופה 6- מזרחית-יהלום

חלופה 6 – חלופת יהלום מזרחית (בהתאם לשיקולי ריחוק משימושי קרקע רגישים ושלביות ביצוע).

3

מקטע C

תחנת צח"ר:

חלופה 1 – מזרחית לכביש 90

חלופה 2 – מערבית לכביש 90

חלופה 3 – הסטת כביש 90, מחלף חצור חדש

חלופה 3 – הסטת כביש, מחלוף חדש (פיתוח התחנה לצד יעודי קרקע תואמים, שימוש בשטחים כלואים לצורך פיתוח התחנה, הרחבת שטח חצור.

4

מקטע D

בחינת חלופות תוואי מסילה בין תל חצור עד צומת אגמון החולה:

חלופה 1 – ממזרח לכביש 90

חלופה 2 – מערבית לכביש 90

חלופה 1 – מזרחית לכביש 90  (אינה פוגעת בשמורות, או יוצרת תוספת מנהור בצלע ההר כמו החלופה המערבית).

5

מקטע D

בחינת חלופות תוואי מסילה בין אגמון החולה עד "מחסן כלים יראון":

חלופה 1 – מזרח למלון גלילון

חלופה 1.2 – מערבית למלון גלילון

חלופה 1.2 – מערבית למלון גלילון.  (מניעת חדירה לשטח עמק החולה, הצמדות לשטחים מופרים).

6

מקטע E

מיקום תחנת קריית שמונה:

חלופה 12 – מדרום לכביש 99

חלופה 11 – מרכז העיר שטח תחנת "אגד"

חלופה 11.1 – על שטח פארק קק"ל

חלופה 1 – צפונית לכביש 9779, דרומית לאזה"ת

חלופה 1 – צפונית לכביש 9779:

תואמת לתכנית האסטרטגית של עיריית קרית שמונה, קרבה ליעודי קרקע חדשים, בעלת השטחים הנדרשים לטובת תחנה אזורית ועירונית, מניעת גודש וחניה בלב העיר, הקמה מעל פני הקרקע ביחס לחלופות האחרות אשר הינן תת קרקעיות.

 

 

תרשים 1.1.1 – מפת סביבה מציג את המקטעים על בסיס מפת סביבה וגבול הסקירה בתסקיר (300 מ' ממרכיבי התכנית ו-500 מ' סביב הפורטלים)

 

  1. הסבר אודות התוואי:

התוואי הרכבתי המוצע עובר באזור מגוון מאוד מרוב הבחינות – טופוגרפיה, נוף, התיישבות כפרית  ועירונית. מתחנת הרכבת הקיימת של העיר כרמיאל – מזרחה לכוון נחף וראמה, כניסה למנהרה באורך של כ-5 ק"מ ויציאה לפני הקרקע לתחנת מירון. תוואי קרקעי בחפיר או על פני הקרקע של כ-500 מ' וכניסה למנהרה ארוכה של כ-15 ק"מ תחת יישובים כפריים והעיר צפת, התוואי יוצא לפני הקרקע באזור ראש פינה – חצור הגלילית. ממשיך צפונה לאורך ובמקביל לכביש 90, עובר למזרח הכביש באזור היישוב שדה אליעזר, ממשיך ממזרח לכביש עד לאתר התחנה המוצעת בדרום מזרח קריית שמונה.

 

התוואי במספרים – אורכו הכולל כ- 55 ק"מ, תוואי המסילה מוצע כאמור במנהרה עיקרית באורך כ- 21 ק"מ (תלוי בחלופות תחנת מירון) מכרמיאל עד חצור הגלילית בקטע המנהור המתוכנן הארוך בארץ לעת עתה. לצורך מימוש התוואי יש לייצר שטח למסילה על ידי הסטת קטע מכביש 85 צפונה והקמת מחלפים בקטע כרמיאל – נחף, מחלפון בצומת חצור הגלילית והסטת כביש 90 תוך יצירת מרכז תחבורה כולל תחנת רכבת חדשה ולאורך כביש 90 יוקמו הפרדות מפלסיות במפגשי כביש-מסילה. גישור עיקרי יבוצע על 4 נחלים עיקריים ועוד עשרות תעלות ומעביר מים משניים.

 

לאורך התוואי מוצעות מספר תחנות. תחנת כרמיאל –  מוצעת הגדלת התחנה הקיימת לכוון מזרח, תחנת מירון שנועדה לאפשר שימוש ליישובי האזור וכן הגעת המונים לימי מועד בסביבה – חלופות האתר בבדיקה בהווה ואינן נסקרות במסמך זה. תחנת צח"ר בכניסה לחצור הגלילית, תחנת קריית שמונה שתהווה תחנת קצה צפונית של הקו.

 

תוואי המסילה אושר בעבר בתמ"א 19/23 , מאז אושרה התמ"א נצבר בארץ נסיון במנהור וגישור מס"ב, כרייה ארוכה של מנהרות באמצעות מכונות מנהור TBM אינה נדירה, העלות החליפית של מנהור ביחס להפרה מאסיבית של פני שטח ערכיים מתברר כקבילה ואף מועדפת במקרים של צורך במעבר טופוגרפיה חריפה, גישור ומנהור מקוטע כבמקרה זה ומניעת פגיעה בשטחים פתוחים איכותיים ורגישים. מוערך כי עלות המנהור הארוך במקרה זה פחות יקרה במעט מהחלופה שהוצגה בתמ"א 19/23, וודאי בהתחשב בפגיעה בערכי טבע ונוף.

 

  1. עיקרי הממצאים הסביבתיים והתכנוניים:

ערכי טבע, אקולוגיה ושטחים פתוחים–  סקר המצב הקיים מתייחס לתחום התייחסות של 500 מ' מציר המסילה. בתחום זה מופו יחידות הצומח. מיפוי צומח מפורט בוצע, לפי הנחיית רשות הטבע והגנים, בקרבת אזור העבודות. תחום ההתייחסות בהקשר של בעלי חיים כלל תחום גדול יותר, וכך גם סקירת הקישוריות האקולוגית. באזור כרמיאל כולל תחום ההתייחסות שטחים מעובדים, בעיקר מטעים, בתה ושיחייה. הצומח עשיר במינים מוגנים. ריכוז של מינים נדירים קיים בגבעת חמודות, בתחום ההתייחסות, אך בשטח שלא יושפע על ידי העבודות. מתחנת צח"ר וצפונה כולל תחום ההתייחסות שטחי בתה ושיחיה ובתי גידול לחים עשירים במינים, גם נדירים. אזור זה עשיר בבעלי חיים ועופות.

 

החלופה המזרחית קוטעת מסדרון אקולוגי ויוצרת שטחים כלואים בשני אזורים: באזור צומת איילת השחר ובחציית נחל דישון,  בהמשך מצומת אגמון החולה החלופה ממזרח למלון גליליון וצפונה חודרת לעומק עמק החולה, החלופה המערבית והחלופה ממערב למלון גליליון עדיפות. בקריית שמונה חלופות מרכז העיר ק"ש (11, 11.1) פוגעות בפוטנציאל האקולוגי והתיירותי של התעלה המערבית, אך חודרות פחות לעומק השטח הפתוח. מיקום התחנה בחלופה 1 (סמוך לכביש 9779) ידרוש שיקום אקולוגי של בית גידול לח, ונחות לעומת המיקומים המוצעים בחלופות האחרות.

 

ערכים נופיים וחזותיים– המסילות המתוכננות עוברות במגוון שטחים פתוחים, שהעיקריים ביניהם הם בקעת בית הכרם, מורדות הרי נפתלי ועמק החולה. שטחים אלה משמשים כמוקדי פנאי, תיירות ונופש מקומיים ובינלאומיים, המושכים מבקרים רבים מדי שנה.

הניתוח הנופי של שטח התכנית כולל מיפוי יחידות הנוף המקומיות, מיפוי ערכי הטבע, הנוף והמורשת בסביבת התכנית וניתוח מבטים ונצפות המסילות המתוכננות מהישובים הסמוכים ומנקודות מפתח במרחב. כל אלה יחד מייצרים מפת רגישות נופית-חזותית, על-פיה נבחנות חלופות התכנון של תוואי המסילות ושל תחנות הרכבת המתוכננות. בנוסף לכך, הקריטריונים לבחינת החלופות שמים דגש גם על פגיעה עתידית בחוויית המשתמשים בשטחים הפתוחים ובמסלולי הטיול במרחב.

הסוגייה המהותית מבחינה נופית-חזותית היא במעבר המסילות המתוכננות לאורך כביש 90, בשולי עמק החולה. מעבר המסילות מערבית לכביש הקיים תצמצם את מופע המסילות והחשמול המתוכננים, כאשר האלמנטים יראו על רקע מורדות הרי נפתלי. לעומת זאת, מעבר המסילות והחשמול המתוכננים מזרחית לכביש הקיים תשנה את המבט הפתוח לעבר נופי העמק ומורדות רמת הגולן, כמו-גם את הכניסות הקיימות היום לשמורת החולה ולאגמון החולה במזרח. אי לכך, מבחינה נופית-חזותית עדיפות החלופות העוברות מערבית לכביש 90.

סוגייה נוספת היא מיקום תחנת קריית שמונה. תחנה זו הינה תחנת קצה אזורית, המשרתת את תושבי הצפון. מיקומה של התחנה בשטח העיר קריית שמונה בחלופת פארק קק"ל תפגע בשטחים הפתוחים הקיימים בעיר ותייצר שטחי חניה ותפעול גדולים בתוך העיר בחלופת "תחנת אגד", בעוד שמיקומה בשולי אזור התעשייה הקיים של העיר תייצר עוגן להתפתחות עירונית ותיירותית. אי לכך, מבחינה נופית-חזותית עדיפות החלופות הממקמות את התחנה מזרחית לקריית שמונה, בשולי עמק החולה.

 

גיאולוגיה – תוואי המסילה עובר בשלוש סביבות גאולוגיות: מערבית- הגליל התחתון, מאופיין בסלעים קרבונטיים, מרכזית- בלוק כורזים, מאופיין בסלעי בזלת והצפונית- בקע ים המלח, מאופיין בסדימנטים צעירים.

סיכוני רעידות אדמה בתוואי כוללים חציית העתק פעיל מזרחית לכרמיאל ומעבר באזור חציץ של העתקים החשודים כפעילים מערבית לקרן נפתלי. במקטעים אלו נדרש מיפויי ההעתק וסעיפי המשנה שלו ובירור לגבי מעמד העתק. הגברה חריגה צפויה באזור בקעת חנניה ובבקע הירדן. לאורך מקטעים אלו נדרש סקר תגובת אתר מקומי לתשתיות ולמבנים חשובים כגון גשרים פורטלי מנהרות, תחנות וכו.

מספר קטעים בתוואי עוברים על או מתחת למדרונות בסכנת  גלישת מדרון. במקטעי המסילה העוברים על מדרונות או מתחת למדרונות החשודים בסכנת נדרשת בדיקה יציבות סיסמית של המדרון ע"י מהנדס יועץ קרקע. במידה ויימצא סיכון גלישה יש לבצע פעולות מתאימות לייצוב המדרון.  חלופות תחנת קריית שמונה 1, 11, 11.1 ו- 12 נסקרו ביחס להיבטי סיכונים סיסמיים. חלופה 1 בדרום מזרח ק"ש הינה עדיפה. חלופה 11 במרכז העיר נחותה מבחינה זו. 

 

הידרוגיאולוגיה –  התוואי המוצע וחלופותיו נבדקו ביחס למשתנים ההידרוגיאולוגיים לאורך התוואי. בכללם – יחידות הידרוגיאולוגיות, אקויפרים, מפלסים, מעיינות, קידוחים ורדיוסיהם, פוטנציאל הפרה הידרוגיאולוגית כתוצאת כריית מנהרות, חידור ומשמעות מעבר התוואי באזור משאבי מים חשובים כגון שדה עינן. נמצא כי אין פוטנציאל זיהום קידוחים, הקמת התוואי לא תשפיע על מעיינות למעט אפשרות שהסתברותה לא גבוהה על מעיין "קריית שמונה 2" ע"י חלופת תחנה תת קרקעית שסימונה 11 בקריית שמונה. כלל המנהרות לאורך התוואי אינן "טבולות" במפלס מי תהום פרט לחלק מחלופות תחנות ק"ש, אך ייתכנו מפלסים שעונים מקומיים. ברור כי חלופה מס' 1 מתחנות קריית שמונה עדיפה בגלל היותה על קרקעית. 

 

שימושי קרקע –  סקירת שימושי הקרקע התבצעה בטווח 300 מ' ממרכיבי התכנית וסביב הפורטלים בטווח 500 מ'.  שטח התכנית מגוון וכולל בעיקר שדות חקלאים (מטעים ושדות פלחה), מעבר בתחומי העיר כרמיאל והכפר נחף, קריית שמונה וסמוך לחצור הגלילית, כמו כן תוואי המסילה עובר סמוך (תלוי בחלופות) במרכז מבני הציבור של מועצה אזורית מבואות חרמון בצומת כח,  תוואי המסילה חוצה או סמוך לנחלים, (חלקם מעל למנהרה) מדרום לצפון: נחל שזור, נחל הארי, נחל שבע, נחל שמאי, נחל צלמון, נחל עכברה, נחל עמוד, נחל ראש פינה, נחל מחניים, נחל קובעת, נחל חצור, נחל מכברם, נחל דישון, נחל גרשום, נחל עינן וחוצה מספר פעמים את אזור תעלות המים בצפון עמק החולה בואכה קריית שמונה.

כמו כן תוואי המסילה עובר מעל שמורת נחל עינן (בחלופה המזרחית) או מעל אתר מעיינות עינן בגשר (בחלופה המערבית), במרחק מעין תאו, עין  אווזים ובחלופות 11 ו-11.1 (מרכז העיר ופארק קק"ל ק"ש בהתאמה) סמוך מאוד למעיינות עין שושן, עין זהב ועוד'.

בתחום הסקירה קיימים מספר מרכזי מסחר ונופש כגון: מלון אחוזת הגליל והמרכז המסחרי בצומת יסוד המעלה, מלון גליליון והמרכז המסחרי בצומת שמורת החולה והמרכז המסחרי בצומת הגומא.

 

ייעודי קרקע –   כאמור, תוואי המסילה במתכונת דומה אושר בתמ"א 19/23 וכן הוטמע בתמ"א 1 המאושרת ותמ"א 42 הממתינה לאישור הממשלה.

תוואי המסילה חוצה מספר שטחים מוגנים ע"פ תמ"א 1 אך ע"פ התמ"א תכנית לדרך או למסילה במקום בו סומנה בתשריט תכנית זו דרך או מסילה בתחום שמורת טבע או גן לאומי, לא תדרש לאישור היררכיה גבוהה מהוועדה המחוזית, כמון כן ראוי לציין שע"פ טבלת השטחים בנספחי התמ"א תכנית המסילה אינה צורכת יותר מהתחום המותר לתשתיות.

בתת"ל 2/12 נקבע שאין להתיר העמסת מטענים בתחומי תחנת כרמיאל הקיימת, כך שנוצר הצורך להקמת מסוף מטענים שיקודם בתכנית נפרדת, תוואי המסילה חוצה או חופף לקווי מתח בתת"ל 62/א ולבריכות אגירה לתחנת כח הידרואלקטרית המאושרת בתת"ל 41/א (יידרש סקר סיכונים לתוואי המסילה בנקודה בכפוף לבחירת החלופה הרלוונטית לתחנת ק"ש).

ראוי לציין שני מסמכי מדיניות שמתווים את המרחב העירוני של קריית שמונה וצח"ר (תכנית בהכנה בימים אלו ועתידה להחליף את תכנית המתאר לעיר ומסמך המדיניות ליישובי צח"ר), על בסיס מגמות התכנון שמתוות חלופות אלו נבחנו גם מיקומי תחנות הנוסעים ומרכזי התחבורה העתידיים בשני היישובים.

 

אקוסטיקה –  לאורך התוואי נבחנו ייעודי ושימושי קרקע רגישים לרעש ורעידות ביחס למסילה המתוכננת וכבישים מתוכננים במסגרת הפרויקט.  נקודות למדידת מפלסי רעש רקע קיים בערים כרמיאל וקריית שמונה ובישובים לאורך המסילה נקבעו בתאום עם המשרד להגנת הסביבה ובאישורם בוצעו מדידות רעש רקע קיים בשעות היום והלילה.

נמצא כי מפלסי הרעש הקיים הינם יחסית נמוכים והם נעים בתחום שבין 40-57dBA בשעות היום ו38-52dBA בשעות הלילה. מקורות הרעש העיקריים לאורך תוואי התכנית הינם תנועת כלי רכב בכבישים 85 ו-90 וברחובות הערים וכן מקורות תעשייתיים בכרמיאל וקריית שמונה.

בחיזוי של מפלסי רעש ורעידות מהחלופות השונות של המסילה המתוכננת, לא צפויות חריגות מהקריטריונים למפלסי רעש מתנועת הרכבות ולא נמצאו חלופות עדיפות באופן מובהק מבחינת רעש מהמסילה.

נבחנו חלופות למסילה מבחינת רעידות ורעשי משנה בקריית שמונה. החלופה המועדפת הינה חלופה 1, הדרום מזרחית אשר מרוחקת משימושים וייעודים רגישים לרעידות ואינה מצריכה כלל נקיטת אמצעים לבקרת רעידות ורעש משנה.

החלופה הבעייתית ביותר בקריית שמונה הינה חלופה 11 בעיבורה של העיר, מכיוון שהמסילה עוברת במנהרה ארוכה מתחת למספר רב של מבני מגורים במרכז העיר תוך יצירת חריגה מקריטריונים בשיעור משמעותי: 5-10dBv מקריטריון לרעידות ו-7-12dBA מקריטריון לרעש משנה.

איכות אויר –  הניתוח המטאורולוגי התבסס על שתי תחנות. תחנת ניטור "גליל מערבי" של המשרד להגנת הסביבה לייצוג מרכיב התוואי שעיקרו מערב – מזרח מכרמיאל עד ראש פינה. הרוחות השכיחות ביותר מקטע זה בממוצע שנתי הינן רוחות מכיוון מערב. תחנת מטאורולוגית "דפנה" של השירות המטאורולוגי לייצוג מרכיב התוואי שעיקרו דרום – צפון מראש פינה לקרית שמונה. הרוחות השכיחות ביותר במקטע זה בממוצע שנתי הינן רוחות מכיוון צפון. מקורות הפליטה העיקריים לאורך הציר הינם אזורי התעשייה של כרמיאל, ראש פינה, חצור הגלילית וקריית שמונה, כמו כן פליטת מזהמים מכלי רכב על הכבישים הראשיים, כביש 85 וכביש 90 שממוקמים בסמיכות לסירוגין לאורך ציר התוכנית המתוכנן.

לצורך איפיון איכות האוויר במצב הקיים, נלקחו נתונים מתחנות ניטור מייצגות בסביבת שטח התוכנית: תחנת "גליל מערבי" הממוקמת בלב כרמיאל המופעלת ע"י המשרד להגנת הסביבה, תחנת "גליל עליון – תל חי" המופעלת ע"י המשרד להגנת הסביבה, תחנת ניטור "שזור" אשר הופעלה ע"י נתיבי ישראל לצורכי תת"ל 49 – כביש 85. לא נמצאו חריגות מערכי הסביבה המוגדרים בחוק אוויר נקי.

חלופות התוואי נסקרו גם בהיבט של איכות אוויר. חלופות איכות האויר לתוואי המסילה אינן רלוונטיות בהקשר המסילתי מאחר שבכולן ההנעה היא בחשמל ולא בדיזל. עבור תוואי הכבישים הכלולים במיזם נבחנו מספר חלופות מיקרו באזורים השונים. באזורים שזוהו כבעלי חשיבות בהיבט של איכות אוויר (אזור כרמיאל – נחף), בוצעה השוואה כמותית במודל. לא זוהו הבדלים מהותיים בין החלופות ולא זוהה פוטנציאל לחריגות מערכי אוויר נקי באזורים הללו.

 

ארכיאולוגיה –  אינוונטר האתרים הארכיאולוגים ומיקומם, בטבלה ומפות מופיע בסעיף שימושי הקרקע. בחודשים מאי- יוני 2019 בוצע סקר ארכיאולוגי (כחלק מהתכנון המוקדם בתכנית זו) בתוך גבולות העבודה של התוואי המתוכנן מראש פינה עד קריית שמונה.

                     

  1. סיכום חלופות התוואי:

 

המיזם המוצע – מסילות רכבת מכרמיאל לקריית שמונה הינו ארוך מאוד במונחים ישראלים ומורכב מאוד מכל בחינה. מרכיבי התוואי של המיזם  כוללים מסילות, פורטלים, מנהרות, תחנות רכבת על ותת קרקעיות, גישור, דרכים, מחלפים, מפרידנים והגנות סביבתיות שונות. 

פרק ב' סקר את הרקע להחלטות על קידום התוואי, את החלופות "ההיסטוריות" הפרוגרמטיות והגיאוגרפיות. התוואי חולק לצורכי נוחות התייחסות ו"שפה משותפת" לחמישה קטעים שבכל אחד מהם ישנן חלופות או לפחות תתי חלופות. החלופות הוערכו מהבחינות המקצועיות השונות וסוכמו בטבלאות הערכה.

 

כפי שהובהר במבוא, סך החלופות בפרק ב' תומצת לכדי 6 נושאים עליהם הועדה המחוזית מחוז צפון מתבקשת לקבל החלטה:

  1. מקטע A – חלופת מחלף כרמיאל (שדרות נשיאי ישראל):
  • 2 חלופות למחלף כרמיאל (שד' נשיאי ישראל): חלופה 1 (חלופת הלולאה) וחלופה 2 (חלופת היהלום), שתי החלופות מציעות מחלפון במקום הצומת הקיימת, ובין שתיהן לא נמצאה העדפה בפן הסביבתי, משיקולי זרימת תנועה, תחבורה ציבורית ושלביות ביצוע נמצא שחלופה 1 הינה המיטבית.
  1. מקטע A – חלופת מחלף נחף:
  • 3 חלופות למחלף כרמיאל – נחף: חלופה 2 (חלופת הלולאה), חלופה 3 (חלופת היהלום) וחלופה 6 המזרחית (גם חלופת יהלום ), מיקום החלופות 2 ו-3 בסמיכות לכפר ושכונות המגורים בו עדיפות מבחינת משתמשי התחבורה הציבורית, לעומתן חלופה 6 המזרחית מרוחקת משימושי קרקע רגישים שנמצאים סמוך לחלופות 2 ו-3, וכן מאפשרת שלביות ביצוע מטיבה יחסית לצפיפות שימושי הקרקע באזור חלופות 2 ו-3. ועל כן חלופה 6 היא המיטבית.

 

במקטע B במסמך זה התוואי עובר במנהרה רציפה ללא חלופות הווה (תחנת מירון הוספה בשלבים מאוחרים לתסקיר ולכן לא נסקרת במסמך זה).

 

  1. במקטע C נבחנו 3 חלופות לתחנת רכבת צח"ר:
  • חלופה 1 (מזרחית לכביש 90 הקיים) מאפשרת פיתוח התחנה והשימושים הנלווים לה לרבות היכולת לפתח מרכז תחבורה אך חסרונותיה העיקריים הם המרחק משימושי תחבורה קיימים (מרכז התחבורה של צח"ר והמע"ר הקיים) וכן משימושים מעתידיים/ מתוכננים, וכן יצירת שטחים כלואים נרחבים בין כביש 90 למסילה.
  • חלופה 2 (מערבית לכביש 90 הקיים) מאפשרת פיתוח תחנה בסמיכות לשימושים עתידיים/ קיימים, תוך הסתמכות על בינוי קיים לרבות מרכז תחבורה קיים (שאינו תואם את הדרישות הנוכחיות של משרד התחבורה). חסרונותיה העיקריים הם עצם הימצאותה בתווך עירוני קיים ומתוכנן, שמירת שטח לתוואי המסילה ללא בינוי (למשך שנים רבות עד מימוש הפרויקט) ויצירת חפיר פתוח לאורך כ-1 ק"מ בשטח הנצפה מהיישוב במעלה.
  • חלופה 3 (הסטת כביש 90 ומחלף חצור חדש) מאפשרת פיתוח התחנה לצד השימושים העתידיים, תוך שמירת מרחק הליכות משימושים עתידיים, שימוש בשטחים הכלואים בין המחלף החדש לתחנת הרכבת, הנוצר על ידי העתקת קטע מכביש 90 וכן העתקת תחנת שאיבה לביוב מרכזית.

על בסיס ההערכה זו נמצא שחלופה מס' 3 הינה החלופה המיטבית

 

  1. מקטע D (שגבולותיו מעט הורחבו לעומת מקטע D בפרק א) כלל 2 חלופות עיקריות מתל חצור עד צומת אגמון החולה:
  • חלופה 1 ממזרח לכביש 90: לחלופה המזרחית יתרונות ביצועיים וכלכליים על פני המערבית, מעבר הרחק מיישובים סמוכים אינה פוגעת בשטחים פתוחים בצלע ההר כמו החלופה המערבית. חסרונות החלופה) הינן בדמות מופע חישמול (אשר קיים בחלקו כבר כיום – כביש 90 מלווה כבר היום בקווי מתח גבוה) בנצפות הנופית, ויצירת שטחים כלואים בין כביש 90 למסילת הברזל.
  • חלופה 2 ממערב לכביש 90 מציעה מעבר במנהרה מנחל דישון עד מעיינות עינן ובסמיכות לישוב שדה אליעזר, אינה נכנסת לתחומי עמק החולה. החלופה עוברת באתר "מקורות" במעיינות עינן ומייצרת פגיעה חמורה בעצים בשמורה כמו כן יוצרת מינהור בצלע ההר ותוספת עלות דרמטית עקב מנהרות באורך כולל של 3.2 ק"מ לעומת החלופה המזרחית

לסיכום החלופה המזרחית (חלופה 1) עדיפה.

 

  1. מצומת אגמון החולה עד "מחסן כלים יראון" (בין צומת כח לצומת הגומא) נסקרו שתי חלופות:
  • חלופה 1 (ממזרח למלון גליליון) לתת-החלופה המזרחית יתרון כלכלי לאור הפתרון שהיא מציעה "לחסוך" 2.5 ק"מ כביש גישה ומחלף בצומת כח, וכן פשטות בביצוע בדמות מחלפון בצומת שמורת החולה.

 

  • חלופה 1.2 (ממערב למלון צמוד לכביש 90) החלופה עוברת בסמיכות רבה למלון גליליון והמרכז המסחרי וצורכת שטחי חנייה קיימים. אך מציגה יתרון מובהק בכך שהיא אינה חודרת לשטחי עמק החולה בנקודה רגישה מבחינת בעלי כנף.

ישנה עדיפות לחלופה 1.2 במעבר צומת אגמון החולה- צומת כח.

 

  1. מקטע E נבחנו 4 חלופות למיקום תחנת קריית שמונה:
  • חלופה 12 נושקת מדרום לכביש 99, חלופה זו במינהור של 1 ק"מ ורציפי תחנה בעומק 60 מ', התחנה אינה קרובה למרכז העירוני של קריית שמונה וכן אינה מומלצת גם עקב המנהור הארוך מאוד, מ' ושטח מצומצם בין אז"ת למגורים הנדרש לפיתוח  מסוף תחבורה. בבחינת הסיכונים הסייסמים התחנה נמצאת במרחק קטן מ-250 מ' מאזור שבירה ונמצאת בסיכון גבוה מבחינת תאוצות קרקע מסוכנות.
  • חלופה 11 במרכז העיר במקום התחנה המרכזית הקיימת, חלופה זו במינהור של 2 ק"מ ורציפי התחנה בעומק 50 מ', חלופה זו אינה מומלצת, עקב קשיי ביצוע ויצירת תחנה אשר אינה נגישה לאורך העומק הרב. על מרכז אגד הקיים להיהרס ולהבנות כמרכז תחבורה חדש עם מבנה חנייה לרכב פרטי. בבחינת הסיכונים הסייסמים התחנה נמצאת במרחק גבולי מאזור שבירה ונמצאת בסיכון גבוה מבחינת תאוצות קרקע מסוכנות. מבחינה הידרוגיאולוגית לא מן הנמנע שתיוצר פגיעה בזרימת מעיין, בנוסף החלופה תייצר חריגות משמעותיות מרעש משנה ורעידות לאורך כ-1150 מ'.
  • חלופה 11.1 בכניסה לעיר בשטחי פארק קק"ל, חלופה זו במינהור של 1.3 ק"מ ורציפי התחנה בעומק 40 מ'. החלופה מייצרת חריגות משמעותיות מרעש משנה ורעידות לאורך כ-300 מ', בבחינת הסיכונים הסייסמים התחנה נמצאת במרחק קטן מ-250 מ' מאזור שבירה ונמצאת בסיכון גבוה מבחינת תאוצות קרקע מסוכנות. לצורכי התחנה ומרכז התחבורה יידרשו שטחי פארק קק"ל – אתר טבע עירוני מרכזי לתושבי העיר, כמו כן יידרש טיפול/הסטת נחל עין זהב העובר בתחום הפארק.
  • חלופה 1 צפונית לכביש 9779 ודרומית לאזה"ת (הצפוני של העיר) – מצויה על פני השטח, אינה מחייבת מנהור, ולכן נגישה יותר ביחס לתחנה תת קרקעית. במצב הקיים היום נמצאת יחסית בריחוק מלב העיר, אך בהתאם לתכנית האסטרטגית ומסמך המדיניות של קריית שמונה השטחים הסמוכים לתחנה יפותחו ויהפכו את התחנה לנגישה לכלל שימושי הקרקע העתידיים. –

החלופה מציגה גישה תחבורתית נוחה למשתמשים מיישובי הסביבה ומניעת גודש תנועה בעיר, גישה לעובדים באזור התעסוקה, חיבור עתידי למסוף מטענים. אינה גוזלת שטח עירוני איכותי לחנייה, אינה יוצרת חיכוך אורבאני, אינה סובלת ממורכבות וקשיי הקמה ותפעול. פשוטה יחסית לביצוע ועלויותיה סבירות.

חלופה 1 מתחנות קריית שמונה הינה החלופה הנבחרת והמומלצת.

 

תחומי פעילות

כללי

מיקום

מסילת כרמיאל - קריית שמונה

שנה

יולי 2020

סטטוס

הסתיים

גלריה

מחשבון פסולת


בחר סוג בנייה

הכנס שטח מגרש

(מ"ר)

הכנס אחוז בניה

(%)

כמות הפסולת המשוערת בטון היא :

מעבר להודעה
1
שלום לך!
אשמח לענות לך על כל שאלה.
לך נשאר רק ללחוץ על הכפתור למטה לשליחת הודעה.
דילוג לתוכן