שדה דב מעגנה

תקציר

במדינת ישראל בכלל ובתל-אביב בפרט, קיים מחסור במקומות עגינה לכלי שיט, הן לצרכי נופש והן לצרכי ספורט וחינוך ימי. עיריית תל אביב-יפו פועלת למצות את הפוטנציאל של המתקנים הקיימים בחופי תל אביב ושל מוקדי הפעילות שכבר אושרו בהם, ובכלל זה הכשרת והפעלת מתקנים קיימים שאינם פעילים כגון מעגנת רדינג. מעגנת רדינג צריכה להוות נדבך מרכזי במתן המענה לצורך זה, בהתחשב במיקומה המרכזי ובקושי להקים מעגנות חדשות.

מעגנת רדינג מצויה בחלקה הצפון מערבי של העיר תל אביב, ממערב לתכנית שדה דב הנמצאת בהליכי קידום ומימוש. המעגנה שימשה את תחנת הכוח רדינג כמעגן לספינות שתפעלו את העברת דלק המזוט ממכליות בים אל תחנת הכוח, וכאזור תפעולי לשאיבת מי הקירור של התחנה. בשנת 2006 עברה התחנה לשימוש בגז טבעי כך שעגינת ספינות התפעול פסקה. כיום המעגנה אינה פעילה כמעגן לסירות עקב השינוי בדפוסי הפעולה של חח"י והכניסה של כלי שייט אליה אסורה.

המעגנה מורכבת מ-2 בריכות: בריכה פנימית הממוקמת מזרחית לגשר הולכי הרגל ונמצאת מחוץ לתחום התכנית). בריכה זו משמשת כבריכת השקטה לשאיבת מי קירור עבור תחנת הכוח רדינג. בנוסף, ישנה בריכה חיצונית, מערבית לגשר הולכי הרגל, אותה מתכננת עיריית תל אביב להשמיש כמעגנה לכלי שייט. בתווך שבין תחנת הכוח למעגנה, קיימים טיילת חופית, גשר הולכי רגל, ותחנת מגופים (גז) חופית.

מטרת התכנית היא שיקום והשמשת מעגנת רדינג הקיימת למעגנה פעילה, שתכלול כ-300 מקומות עגינה, וזאת מכוח תכניות תא/5000 ותמ"א 10/א/3. התכנית משתרעת על שטח יבשתי של כ-100 דונם, וכ-68 דונם ימיים. בתחום היבשתי התכנית מציעה שירותי מעגנה לתפעול ושירות, כולל הקצאת שטחים לחינוך ימי, מועדוני שיט ושטחי מסחר עבור המשתמשים והמבקרים. בתחום הימי התכנית מציעה התקנת מזח ורציפי עגינה, כולל מערכות תשתית תומכות לכלי השיט העוגנים, תוך ביצוע התאמות הנדסיות בשובר הגלים, ובקרקעית ודפנות המעגנה.

תסקיר ההשפעה על הסביבה הוכן ונערך על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה מתאריך 12.04.2022. קדם לתסקיר מסמך סביבתי שהוגש למשרד להגנת הסביבה ב-2018 (אושר על ידי המשרד להגנת הסביבה בתאריך 20.05.2020, ועל ידי הולחוף בתאריך 27.5.2020 כאשר התקבל אישור להפקדת התכנית בכפוף לתיקונים  אשר בוצעו). לאחר בחינה חוזרת הוחלט בעת"א כי התכנית אינה עומדת בהוראות התקנות הפוטרות מתסקיר ועל כן המסמך הומר לתסקיר ומוגש כעת.

התסקיר בחן את הנושאים הבאים:

שימושי ויעודי קרקע, מתקנים ותשתיות, איכות מי הים והסדימנט, מאפיינים גיאולוגיים וסייסמולוגיים, מאפיינים סדימטולוגיים ומורפולוגיים, ערכי טבע ימיים ויבשתיים, שצ"פים, חופי רחצה וטיילות, ארכיאולוגיה, סמיכות לתחנת הכוח רדינג, רעש, מעבר הולכי רגל, נגישות, חזות ונוף, כ"כ נבחנו השפעות סביבתיות אפשריות כתוצאה מעבודות החפירה וכתוצאה משינויים בשוברי הגלים.

עיקרי הממצאים:

אודות המצב הקיים – ממזרח ובצמוד לתכנית קיימת תחנת הכוח "רדינג" הפועלת לפרקים. התחנה מסחררת כמויות ניכרות של מי קירור מפתח הכניסה בתוך המעגנה ועד להוצאתם בשפך הירקון. בשנת 2015 בקירוב החלו הליכים תכנוניים לבחינת חלופות להמשך פעילות תחנת הכוח במקום, בין היתר קידום תמ"א 10/א/3/2 הכוללת את הקמתן של שתי יחידות ייצור חדשות שתחלפנה את יחידות רדינג ד', את תחמ"ש רוקח, ומערכות וקווים נלווים. נכון ליום כתיבת תסקיר זה תמ"א 10/א/3/2 לא אושרה ויחידות רדינג ד' אמורות לצאת להשבתה ב-01.10.2022. כיום חברת נגה – ניהול מערכת החשמל בע"מ מקדמת תכנית לשיפוץ היחידות וחזרה להמשך הפעלה מ-2026 עד 2032.

מדרום לתכנית נמצא גשר "ווקופ" ושפך נחל הירקון. מצפון לתכנית, תכניות רובע שדה דב הנמצאות בתהליכי תכנון מפורט מתקדמים, טיילת להולכי רגל, וחוף ים בלתי מפותח עם רצועה רציפה של סלעי חוף שחלקם נושאים ערכי טבע.

סביבת התכנית רוויה בתשתיות: מתקן שאיבה ראשי של איגוד"ן וצינור עודפי ניקוז המוביל לתוך הים, ותחנת הכוח רדינג עם המעגנה וברכת ההשקטה למי הקירור.

את תחנת רדינג מזינים צינורות גז טבעי בלחץ גבוה. תחנת ה- PRMS  והונט מטילים מגבלות בניה, מגבלות שימושים ומגבלות שהיה.

בשטח הימי קיימת תשתית צינורות דלק למקשרים ימיים למזוט ששימשו בעבר את תחנת הכוח. על פי דיווח חח"י (מאי 2022) חלק מהצינורות הוצאו והשאר בתהליכי עבודה להוצאתם.

הרקע התכנוני – התכנית החלה על שטח המעגנה המתוכננת הינה תמ"א 10/א/3, תכנית מתאר לתחנת הכוח רדינג. תכנית זו מאפשרת גם הקמת מעגנה.

תחום התכנית נמצא ב"מרקם עירוני" לפי תשריט המרקמים בתמ"א 1/35, לפי תשריט ההנחיות הסביבתיות התכנית ממוקמת בשטח בעל "רגישות נופית סביבתית גבוהה" ושימור משאבי מים, המחייב הכנת נספח סביבתי לתכנית.

תמ"א 37/ ט העוברת בתחום התכנית מאפשרת צנרת גז טבעי העוברת בתחום התכנית ומשמשת את תחנת הכוח רדינג.

על פי תמ"א 1 תחום התכנית היבשתי נמצא ברובו בתחום אזור רגישות להחדרת מי נגר עילי. תוואי גז טבעי ארצי עובר בשטח התכנית.

כמו כן תכנית המתאר של ת"א-יפו "תא/5000" מאפשרת הקמת מעגנה בשטח זה.

חלופות התכנון – התכנית מיועדת להשמשת המעגנה כפי שהיא בהווה עם שינויים מינוריים בלבד. יידרשו שינויים מסוימים בשוברי הגלים ובפתח הכניסה (הגבהה, איטום והצרת הפתח) בהתאם לתוצאות המודלים הימיים שבוצעו ע"י מכון המחקר וולינגפורד. בבחירת תנוחת רציפי העגינה נדונו תנוחות פנימיות שונות.

איכות אויר – המקורות העיקריים המשפיעים על איכות האוויר באזור שדה דב הינם תחבורה ותחנת הכוח רדינג, אך השפעת התחנה ניכרת ממזרח לתחנת הכוח ובגובה משמעותי. חיזוי איכות האוויר לשטח המעגנה נעשה על בסיס נתוני התחנה הקיימת. משקלול הממצאים שנלקחו ממודל החיזוי שהורץ בתכנית "מרכז רובע שדה דב" ומהמידע הקיים בתסקיר השפעה על הסביבה משנת 2020 של חברת החשמל, נמצא כי תחנת הכוח תשפיע באופן שולי על תחומי תכנית המעגנה הקיימת.

איכות המים – שילובה של בריכת ההשקטה של תחנת הכוח במעגנת רדינג יוצרת מורכבות שאינה קיימת במעגנות אחרות לאורך חופי ישראל. שאיבת מי הקירור מבריכת ההשקטה הפנימית של המעגנה ופליטתם בשפך הירקון בעת עבודת התחנה מייצרת סירקולציה רבה ותחלופת מים מהירה. ככל שיתקיימו תנאים בנחל הירקון אשר ירעו את איכות המים באפיקו וימנעו שייט – תיתכן השפעה שלילית על מימי המעגנה בגלל סחרור המים המתבצע בה. הוראות התכנית מחייבות בדיקות איכות מים במהלך הפעלת המעגנה.

רעש – מקורות הרעש המשמעותיים בקרבת התכנית הם תחנת הכוח וגלי הים.

לפי תוצאות מדידות מפלסי הרעש ביום ולילה בחזיתות המבנים המתוכננים בשטח התכנית – מפלסי הרעש לא יחרגו מדרישות המשרד להגנת הסביבה. מפלס הרעש שמתקבל מפעילות תחנת הכוח הוא נמוך בהרבה ממפלסי הרעש המותר בשעות היום והלילה לבתי מגורים וממפלס רעש מותר בכיתות בשעות היום.

חומרים מסוכנים – חברת החשמל מחזיקה בהיתר רעלים וסיווג A. על פי "מדיניות מרחקי הפרדה במקורות סיכון נייחים (מרץ 2014) הכמויות והריכוזים של החומרים המוחזקים היום בתחנת הכוח אינם נדרשים בביצוע ניתוח והערכת סיכונים לקביעת מרחקי הפרדה ולתכנית ניהול סיכונים.

ערכי טבע – אזור התכנית מהווה חלק מן הרצועה המערבית של מישור החוף הכוללת מבחינה גיאומורפולוגית את חוף הים הסלעי מאוד, רכס הכורכר המערבי, וגבול מרזבת החוף. בתי הגידול בסביבת התכנית נחלקים לשני סוגים עיקריים – כאלו המושפעים באופן ניכר מן הים, וכאלו פנימיים המושפעים פחות. בעת פעולות ההקמה והעמקה של המעגנה, יש  לפעול על פי הוראות התכנית על מנת למזער השפעות של הרחפת סדימנטים על ערכי הטבע בסביבת התכנית.

שינויים בשוברי הגלים ועבודות ימיות – כדי להפוך את המעגנה לפעילה, נדרשים שינויים הנדסיים לא גדולים על בסיס חיזוי מודלים ימיים. יידרש שיקום שוברי הגלים הקיימים, הקמת מזח ורציפים צפים, תידרש חפירה והוצאת חול מקרקעית המעגנה כדי להגיע לעומק של 3-3.5 מ' עבור כלי השייט. חפירת החול תחייב זהירות יתרה ביחס לצנרת גז ודלקים הטמונה בסביבה. השאיפה הינה להקים טיילת על גבי שובר הגלים הקיים שתאפשר מעבר ושהייה לציבור, בדומה לקיים במרינה תל-אביב.

לסיכום: מהבחינה הסביבתית – מעגנת רדינג לאחר שדרוגה המתוכנן בהחלט כשירה לאפשר שימוש עירוני של ספורט, חינוך ימי ונופש בתנאי הסרת הסיכונים ותוך שמירה על סדרת הכללים המוצעים בהוראות התכנית.

תחומי פעילות

פרוייקטים ימיים

מיקום

מעגנת רדינג

שנה

יולי 2022

סטטוס

הסתיים

גלריה

מחשבון פסולת


בחר סוג בנייה

הכנס שטח מגרש

(מ"ר)

הכנס אחוז בניה

(%)

כמות הפסולת המשוערת בטון היא :

מעבר להודעה
1
שלום לך!
אשמח לענות לך על כל שאלה.
לך נשאר רק ללחוץ על הכפתור למטה לשליחת הודעה.
דילוג לתוכן